Islamiseringen är ett relativt nyttoch bevingat begrepp som allt mer börjar verka som ett vedertagetfaktum. Tidigare har framgångsrika konspirationsteorier somdolkstötslegenden kunnat avfärdas relativt enkelt då de fallit påsin egen orimlighet. Men idag är läget annorlunda.

När Sverigedemokraterna kom in iSveriges riksdag och även åren dessförinnan med sitt tal omislamiseringen av Sverige var det många som blåste i tutor påderas torgmöten, kastade sten på dem eller helt slängde sig medrasistbegreppet för att förklara varför deras politik skulle varaså dålig och dum. Men man hörde sällan talas om ettifrågasättande av idén om islamisering i sig själv. Islamiseringgår i korthet ut på att vi måste vakna och bli mer svenska innanvårt svenska samhälle invaderas av muslimer, som smyginvaderat vårtland sedan långt tillbaka vilket vi ser tecken på i samhället därden muslimska kulturen tagit över, hallalslaktat kött, kebab ochmoskéer.

Att jämföra islamiseringsteorinmed dolkstötslegenden är fullt görligt och fullt logiskt. Hitlermenade att alla tyska män stack till fronten under förstavärldskriget medan de judiska männen stannade hemma och tog makteni landet.

Likheten mellan dolkstötslegenden ochislamiseringsteorin är att båda går ut på att något ganskaomfattande skulle ske i smyg och i skym undan från resten avsamhället och därefter växa sig starkt och förgöra det samhällevi känner. Båda dessa konspirationsteorier inriktar sig också motreligioner och därmed har man en given målgrupp förkonspirationsteorins våldsamma efterspel, i dolkstötslegendens fallgaskamrarna och förintelsen.
   Däremot kanske det är farligt att iallt för stor utsträckning ge sig in på att motarbeta dessakonspirationsteoriers sunda skepsis mot religioner. Problematikenligger just i det att man inte motarbetar eller tar avstånd frånalla religioner vilka i praktiken fungerar avledande till detkapitalistiska rovdriftssamhällets fromma. Tar fokus från enlevnadssituation och lägger det istället på teologiska "tänkom-frågor".

Det är märkligt att diskussionenkring det absurda i Sverigedemokraternas islamiseringsteori sällankommer upp med tanke på hur oerhört påtaglig likheten är mellandenna och andra klassiska konspirationsteorier. Sverigedemokraternasinträde i riksdagen är bara ännu ett exempel på hur fascistoidakonspirationsteorier kan bli fullt legitima och nästintillvedertagna sanningar om man inte bromsar utvecklingen innan det ärför sent.

Jag tror heller inte att man fårbortse från hur denna konspirationsteori tjänarmonopolkapitalismens syften. Monopolkapitalet tjänar på en världdär vissa länder exploateras och andra är exploatörer. Så längevi kan hålla den där hotfulla exploaterade världen stången genomatt berätta hur farlig den är så kan vi självklart också göraprofit på arbete som utförs i dessa länder och som kan komma denvite mannen eller kvinnan i det exploaterande landet till gagn.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Om bloggen

På Clartébloggen publicerar vi artiklar som debatterar och informerar. De som skriver blogginläggen behöver inte tillhöra förbundet och innehållet i artiklarna är inte uttryck för förbundets ståndpunkter. Varje författare svarar för sina åsikter.