(c) Europaportalen.se [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Jag är besviken på Vänsterpartiet trots att jag inte är medlem eller röstade på dem i höstens val. Jag trodde att de hade ett större kurage än vad de hade och röstat emot den här arbetarfientliga politiken. Så jag kan nog förstå att besvikelsen måste vara stor inom och utom partiet.

När Vänsterpartiet väljer att stödja Stefan Löfven väljer de även att stödja den nyliberala politiken. Jonas Sjöberg gav som orsak i pressträffen den 16 januari att Vänsterpartiet ville välja det minst onda. Han sade att om de inte valt att stödja Lövfen, hade det blivit en värre högerpolitik än den S, C, Mp och L förhandlat om och att det dessutom skulle bli en rasistisk politik.

Vänsterpartiet sätter kärran framför hästen. Det är den nyliberala politiken som är orsaken till att arbetarna går till Sverigedemokraterna. Det är inte Sverigedemokraternas egen politik som lockar arbetare att rösta på dem. Vänsterpartiet – men även socialdemokraterna - måste gå tillbaka till de socialistiska rötterna, införa en socialistisk politik som tar ställning för arbetarna och de fattiga. Det är den politiken som hindrar Sverigedemokraterna att bli större.

Den före detta miljöpartisten Carl Schlyter är inne på samma linje som jag.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet förvaltar det liberala systemet – kapitalismen – som de säger utåt att de avskyr. Vänsterpartiet vill inte vara utanför detta system. De vill inte bli kallade för extremister av de liberala. De vill vara med i den småborgerliga, högfärdiga, och nedlåtande liberala klubben där alla har näsan i vädret. I den här klubben arbetar de för att kapitalet ska inneha hela makten och inget till arbetarna. På Jonas Sjöstedts pressträff den 16 januari nämndes aldrig ordet ”arbetarklassen”. De som han nämnde var feminister, klimataktivister och vanligt folk (vilka de nu är). Han nämnde några till som jag idag inte minns.

Så hur stort inflytande kommer Vänsterpartiet att få? SVT Nyheter webb har gjort en liten lista.

Avtalet mellan C, Mp, L och S gäller. Det finns en klausul i 73-punktsprogrammet som inte ger Vänsterpartiet (eller andra partier) ett dugg inflytande. De får inte vara med och förhandla om budgeten och de 73 punkterna.

Hotet om misstroendeomröstning ekar tomt när Vänsterpartiet måste förlita sig på den höger som de säger sig förakta. Chansen att Moderaterna, Kristdemokraterna eller Sverigedemokraterna skulle stödja en sådan missförtroendeförklaring på grund av ett angrepp på arbetsrätten eller införande av marknadshyror är minimal. Jag tror att chansen är större att det skulle snöa i helvetet än att Moderaterna skulle stödja en vänsterpartistisk misstroendeomröstning.

Alla partier i riksdagen har alltid ett inflytande i politiken.

Vänsterpartiet kan förhandla i andra frågor som inte rör budgeten och 73-punktsprogrammet. Dessa frågor måste vara ganska få vid det här laget.

Vänsterpartiet kan påverka Socialdemokraterna, men det är oftast tvärtom. Socialdemokraterna påverkar Vänsterpartiet.

Var det detta som vänsterväljarna röstade på i valet i höstas? Jag tror inte det.

Jonas Sjöstedt, vi vill inte gå med mössan i hand för att be om liberalismens allmosor, reformer som inte kostar kapitalet ett rött öre. Utan vi vill ha kamp mot kapitalet och dess makt.

Det behövs en nygammal radikalare socialistisk politik för att få arbetarna att söka sig från Sverigedemokraterna och tillbaka till Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Utan arbetarna och de fattiga vinner man inga val.

Kommentarer   

-1 #28 Sven Andersson 2019-01-21 14:08
Kerstin, sätter streck i den här diskussionen nu, den blir bara mer och mer vansinnig. Jag vill inte utvisa afghanska pojkar till Afghanistan men jag vill inte heller att de skall leva som papperslösa utan att de skall ges uppehållstillstånd. Jag skrev vid ett tillfälle att vänstern skulle lära av Åkesson och Goebbels bara i en bemärkelse, som lysande propagandister och organisatörer. Att Åkesson lyckats vända en liten nazisekt till att bli ett miljonparti är en bedrift utan dess like. Genom att gömma undan Hitler men samtidigt genomföra en politik i Hitlers anda. Hade SKP bara förstått en bråkdel av den bedriften hade ni kanske inte varit hundra medlemmar. Goebbels å sin sida är så erkänd för sin talang inom propaganda att hans punkter är stående inslag i vilken kurs som helst i marknadsföring eller samhällsvetenskap.
Citera
0 #27 Kerstin Stigsson 2019-01-21 12:04
Sven, du skriver i ett mail till mig den 23/11 tid: 20.05 bland annat så här:
'Jag anser att alla som har arbetstillstånd, visa eller uppehållstillstånd skall ha samma rättigheter. När det gäller världens övriga 7 miljarder människor så är det omöjligt att ge alla rättigheter att bo och arbeta i Sverige. Jag anser att de som flyr från krig och förtryck skall prioriteras, men även här finns det en gräns. Enbart i Colombia finns det 8 miljoner internflyktingar som inget land vill ta emot'.
Jag vill bara poängtera att det är enbart en liten del av mailet som du skickade. Men jag kan om du vill skriva av hela mailet.

Enligt denna analysen så anser du alltså att de afghanska ungdomarna ska utvisas till det krigsdrabbade Afghanistan, det eftersom de inte har visa eller uppehållstillstånd eller arbetstillstånd. Det finns fler människor av olika nationer som utnyttjas och exploateras av det svenska kapitalet. Och om detta upptäcks så är det arbetarna som straffas - inte arbetsgivarna - i och med att de utvisas.
Vad var det jag egentligen sa - du och andra har en tendens att bestraffar offren i ställer för förövarna?

Mailet du skickade till mig nämner du dessutom så här: 'Är du emot alla former av enhets/folkfronter eller arbete i andra massrörelser så är du för mig en sekterist'.
??? Jag undrar om du verkligen vet vad sekterism är för något …
Citera
0 #26 Kerstin Stigsson 2019-01-21 08:03
Sven, enligt den senaste opinionsundersökningen efter den blocköverskridande regeringslösningen ökar M, KD och SD.
www.svd.se/.../
Så hur kan den här överenskommenslen som VP godkände i och med att de släppte igenom Löfven vara ett hinder för M, KD och SD? Denna överenskommelse ger endast bränsle till SD. Så vem är det egentligen som släpper fram SD, M och KD i nästa val - eller tidigare? Vi måste föra en politik som tar tillvaratar arbetarnas intressen och mot kapitalet. VP har helt släppt den frågan.

Och jag vill bara påpeka att länken jag länkade till innehåller information om en opinionsundersökning. Analysen och det som i övrigt står i artikeln håller jag inte med om. Och tidningen är borgerlig men detta innebär inte att jag är borgerlig.
Citera
0 #25 Kerstin Stigsson 2019-01-21 06:36
Glömde förmedla länken där Sven säger i en kommentar att vänstern ska lära av SD.
www.globalpolitics.se/svarigheter-att-bekampar-sd/
Och - jag ska kanske påpeka för de som inte förstår - jag håller inte med om artikelns innehåll, och inte heller vissa kommentarer som återfinns nedanför artikeln.
Citera
0 #24 Kerstin Stigsson 2019-01-21 06:20
Sven, du ställer personliga anklagelser som om du har en stor vetskap om vad jag läser eller inte. Men det har du inte. Vi har aldrig setts, enbart läst varandras kommentarer och mail. Som sagt, Sven, jag läser inläggen och de länkar jag länkar till. Men det finns få artiklar man håller med om allt. Man har alltid synpunkter på några stycken eller detaljer. Om man bara länkade till artiklar där man höll med om allt hade det varit ganska få artiklar man länkar till.

På tal om att läsa hela kommentarer och inlägg borde du mycket väl läsa allt det jag har skrivit om Sovjetunionen. Jag har aldrig sagt att 'Sovjet var paradiset på jorden'. För min del finns inga paradis, varken på jorden eller någon annanstans Jag tror inte på gud eller på helvetet. Och det finns nackdelar med allt här i livet och på jorden.

I november på bloggen Global Politics gläntade du på Pandoras ask - och glömde att stänga igen den igen. Du nämnde att vänstern skulle göra som Jimmie Åkesson och SD, och Geobbels för att bekämpa SD. Vilket fick vissa nationalister och islamafober som frekventerar den bloggen att nappa på, t ex Martin Gustafsson. Och du nämnde i ett mail att Sverige inte kan ta emot alla som flyr (oavsett orsak), och jämförde situationen med Colombia där du nu bor. Så som du ser så läser jag allt.
Citera
-1 #23 Sven Andersson 2019-01-21 00:30
Kerstin, jag funderar fortfarande på var du fått detta ifrån:
"Du anser att vi bör kasta ut vår egen arbetarklass av andra vissa nationer ur landet (t ex arbetarklassen som kommer hit från Baltikum)"
Du får gärna visa mig var jag skulle ha skrivit ovanstående. Du kan inte mena baltutlämningen på 40-talet då SKP krävde att alla baltiska båtflyktingar (30 000) skulle skickas till Sovjetunionen där de betraktades som förrädare? Nej, jag har aldrig uttalat mig i den frågan. Jag kan göra det nu
Det låter som svineri, bland dem fanns säkert några få krigsförbrytare precis som det kan dölja sig enstaka ISIS bland dagens flyktingar, men att skicka 30 000 till arbetsläger eller avrättningar är svineri.
Citera
-2 #22 Sven Andersson 2019-01-20 21:56
Kerstin, som vanligt har du för brått för att hinna med så många inlägg du kan. Det innebär att du varken läser dina egna länkar eller andras och ännu mindre inläggen. Du har valt mellan två alternativ, du tycker att V inte borde lägga ner sin röst utan tryckt på den röda knappen vilket innebär att spela över bollen till M, Kd och Sd. För att sen tvätta av dig det obehag du måste känna så måste du därför anklaga andra för rasism med påhittade argument. Jag har aldrig någonsin sagt att arbetare av utländsk nationalitet skall kastas ut från Sverige! Jag har sagt att inget land någonsin i historien haft totalt fri invandring, inte ens ditt paradis på jorden Sovjet. Vill någon från världens 8 miljarder söka arbete i Sverige har de självklart rättighet att göra det. Arbetstillstånd måste ju då ges i förhållande till vilka behov Sverige har av arbetskraft. Att ge arbetstillstånd till någon som intehar chans att få jobb utan får leva på bidrag är inte hållbart. Har man arbetstillstånd och arbete måste man också omfattas av samma rättigheter och kollektivavtal som övriga. Detta är min syn på arbetskraftsinvandring. När det gäller flyktingmottagande måste andra generösare regler gälla. Men i det fallet finns en gräns, det går t.ex inte att ta emot fler flyktingar ett visst år än det antal bostäder som kan plockas fram. Sverige lämpar sig dåligt för tältläger i 10 minus grader
Jag har förklarat detta för dig om och om igen och jag förstår egentligen inte varför du aldrig begriper.
Citera
0 #21 Kerstin Stigsson 2019-01-20 19:21
Sven, jag tror inte att någon socialist vill ha en regering med fascister. Som det nu är finns det ingen vänsteropposition. Och ingen vänsteropposition som kan försvara arbetarklassen av alla nationer och identiteter mot den nyliberala politik förvaltad av S, och ett Vänsterparti som väljer att blunda. Så det är fritt fram för SD att plocka besvikna röster. Faktum är att just nu är det bara SD, M och KD som kan utgöra en opposition. Och dessa tackar och tar emot alla dom röster som skulle egentligen ha röstat på S.
Så jag undrar - vem av oss är det som kommer hjälpa SD till makten 2022, eller tidigare? Är det du och Vänsterpartiet och Socialdemokraterna - eller är det alla vi andra som vill bekämpa den nyliberala politiken som får människor att söka sig till SD?
Och jag vill minnas att du är emot en viss invandring, ekonomisk invandring. Du anser att vi bör kasta ut vår egen arbetarklass av andra vissa nationer ur landet (t ex arbetarklassen som kommer hit från Baltikum), och inte kämpa för dom mot kapitalet som exploaterar dom. Så ta av dig din egenhändigt gjorda helgongloria.

Det finns tre val varav två val leder till fascismen. Ett skulle vara att inte välja att rösta fram Löfven. Det andra valet var det som V gjorde - att stötta Löfven. Båda dessa val gör SD starkare. Vilket du också har nämnt. Den senaste opinionsundersökningen visar att SD, M och KD vinner röster.
Men det finns ett tredje val - som inte leder till att SD blir starka. De kan rent av minska. Och det är att försvara arbetarklassen och socialismen mot nyliberalismen (kapitalismen). Vi väljer socialismen och antirasismen.
riktpunkt.nu/.../det-minst-onda-eller-socialismen
Citera
-1 #20 Sven Andersson 2019-01-20 17:21
Kerstin, det är sant att jag spekulerar. Och frågan är om en politisk diskussion är möjlig utan att spekulera för jag har ingen kristallkula och kan inte förutse framtiden. Kanske det visar sig rätt att hjälpa SD till makten? Åtminstone verkar många tycka det. Det finns ju faktiskt en mäktig enhetsfront bestående av SKP, Kp, M, Kd, en del inom V, en del gamla maoister och SD som föredrar en regering med SD som underlag. I det sammanhanget är det jag som är sekteristen.
Citera
0 #19 Kerstin Stigsson 2019-01-20 16:49
Nu spekulerar du, Sven. Om detta inte hade hänt hade si och så inte hänt. Så jag ska också spekulera. SPD kunde ha förenat sig med KPD under den tyska revolutionen - då hade kanske det socialistiska blocket kunnat hindra Andra Världskriget att bryta ut, och världen hade sett annorlunda ut idag. Om inte SPD inte hade genomfört Bloody May hade kanske SPD och KPD förenat sig i en enhetsfront flera år tidigare, och därmed kanske kunnat hindra nazisterna.
Nej, anser att det var dom tyska socialdemokraterna som bär skulden för den förda politiken mot tyska kommunisterna, och för att de hade en nationalistisk/liberal politik som fick tyskarna vända sig till nazisterna.
Men vi vet hur historien slutade. Det visste inte människorna på 20- och 30-talet.
Ingen - utom kommunisterna - blev särskilt upprörda när nazisterna mördade kommunister. Men när liberalerna började drabbas av nazisterna så upprördes de och det blev rubriker i medierna. Det var likadant när Lapporörelsen mördade kommunister. Ingen brydde sig - förrän KJ Stålberg drabbades. Då tog det hus i helsike!
svenska.yle.fi/.../...
Liberalerna har alltid ansett att vi kommunister är sämre människor än vad dom själva är. Möjligtvis är det deras syn på klass. Jag har läst en hel del böcker som kom ut på 1960-70-80-talet, och där talade de om 'att arbetarklassen skulle veta sin plats' och 'att man inte umgås med andra än den klass man tillhör'. Tala om högfärdighet!
Citera

Om bloggen

På Clartébloggen publicerar vi artiklar som debatterar och informerar. De som skriver blogginläggen behöver inte tillhöra förbundet och innehållet i artiklarna är inte uttryck för förbundets ståndpunkter. Varje författare svarar för sina åsikter.